على قاضى عسكر

98

تخريب و بازسازى بقيع به روايت اسناد (فارسى)

نامهء دوّم مظفّر اعلم مظفر اعلم در پاسخ به تلگراف شمارهء 1782 خطاب به وزارت امور خارجه مىنويسد : جده ، 27 اسفند 1330 دفتر محرمانه ، شماره 82 وزارت امور خارجه در پاسخ تلگراف شمارهء 1782 معروض مىدارد : اين‌جانب موضوع بقيع را هيچ‌گاه از نظر دور نداشته و علاوه بر وظايف و دستورات ادارى ، وظيفهء دينى خود مىدانم كه تا حد امكان در اين باب اقدام و اتمام نمايم و پيوسته درصدد به‌دست آوردن فرصت مناسبى باشم كه اين موضوع را با مقامات مؤثر كشور كه فعلًا بعد از خود پادشاه ، اميرفيصل نايب‌السلطنه حجاز و وزير خارجه است در ميان نهاده و مذاكراتى را كه در زمان سفارت جناب آقاى دشتى در قاهره ، در اين زمينه با امير معظم‌له شده و بىنتيجه مانده بود ، تجديد نمايم . ولى به‌طورىكه در گزارش محرمانه 30 - 25 / 7 / 30 عرض شده است ، در اين‌مدت پنجاه و اندى كه اين‌جانب در جده مىباشم ، معظم‌له بيش از چند روزى در جده نبوده وپيوسته در رياض يا در شكارگاه بوده است و فرصت ملاقات ممتد و مناسبى به‌دست نيامده است . چند روز ديگر عازم ايتاليا است و مقتضى نيست فعلًا با ايشان در اين مسائل وارد بحث شويم .